Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu lewego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Treść główna

Innowacje pedagogiczne

Artykuł

- plakat_metoda_6_klockow.png

Zabawa i Nauka z Metodą 6 Klocków

W Szkole Podstawowej w Ćmińsku realizowana jest innowacja metodyczna pt. „Zabawa
i Nauka z Metodą 6 Klocków”, opracowana przez Patrycję Nygę. Jest to innowacja
metodyczna, której celem jest wprowadzenie nowatorskich metod pracy wspierających
rozwój dzieci w wieku przedszkolnym.
Program skierowany jest do dzieci z grupy 0a (14 dzieci w wieku 6 lat) i będzie realizowany
przez trzy miesiące (marzec – maj 2025 roku).
Założenia innowacji
Innowacja opiera się na Metodzie 6 Klocków, czyli interaktywnym podejściu do nauki, które
wykorzystuje proste, kolorowe klocki LEGO® do wspierania wszechstronnego rozwoju
dzieci. Zabawy i ćwiczenia bazujące na tej metodzie pomagają rozwijać umiejętności
poznawcze, motoryczne, społeczne oraz emocjonalne.
Zajęcia prowadzone w ramach innowacji angażują dzieci w aktywne, twórcze działania, które
pobudzają ich wyobraźnię, uczą współpracy oraz wzmacniają poczucie własnej wartości.
Dzięki tej metodzie nauka staje się ciekawsza i bardziej efektywna.
Cele innowacji
Cel główny:
Rozwijanie umiejętności poznawczych, motorycznych oraz społeczno-emocjonalnych dzieci
poprzez zabawy edukacyjne z wykorzystaniem Metody 6 Klocków.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- Wspieranie koncentracji i uwagi,
- Usprawnianie motoryki małej,
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie,
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów,
- Pobudzanie kreatywności i wyobraźni,
- Usprawnianie logicznego myślenia,
- Rozwijanie kompetencji językowych,
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami.
Przewidywane efekty
Dzięki udziałowi w zajęciach dzieci:
✅ Poprawią koordynację wzrokowo-ruchową,

✅ Zwiększą zdolność koncentracji i uważności,
✅ Nauczą się lepiej współpracować w grupie,
✅ Rozwiną kreatywność i umiejętność logicznego myślenia,
✅ Wzmocnią kompetencje społeczne i emocjonalne,
✅ Zyskają większą pewność siebie i radość z nauki.
Metody pracy
- Metoda 6 Klocków,
- Zabawy i gry edukacyjne,
- Praca zespołowa,
- Rozmowy kierowane,
- Drama i odgrywanie ról.

Innowacja pedagogiczna "Zabawa i Nauka z Metodą 6 Klocków" to nowoczesne podejście do
edukacji przedszkolnej, które w sposób atrakcyjny i angażujący wspiera rozwój dzieci. Dzięki
zastosowaniu tej metody najmłodsi uczniowie zdobywają cenne umiejętności, które będą im
towarzyszyć zarówno w dalszej edukacji, jak i w codziennym życiu.

_________________________________________

Zabawa i Nauka z Metodą 6 Klocków w grupie 0a

W marcu, kwietniu i maju dzieci z grupy 0a brały udział w innowacyjnych zajęciach opartych
na metodzie 6 Klocków LEGO®. To wyjątkowy sposób nauki poprzez zabawę, który wspiera
rozwój koncentracji, współpracy, kreatywności oraz motoryki małej.
Podczas cotygodniowych spotkań dzieci budowały wieże, mosty, figury geometryczne, a
także tworzyły historie, rozwiązywały logiczne zadania i uczyły się rozpoznawać emocje.
Każde zajęcia były okazją do działania, myślenia i wspólnej zabawy.
Choć na początku niektóre dzieci czekały na gotowe instrukcje i miały trudności
z samodzielnym tworzeniem, z czasem coraz chętniej podejmowały własne decyzje
i prezentowały swoje pomysły. Zajęcia dostarczyły wielu radości i cennych doświadczeń.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z naszych zajęć!

(ZDJĘCIA)

________________________________

- innowacja_20242025__1_.jpg

Temat innowacji:
Eksperymentalne piątki - przez małe doświadczenia do dużej wiedzy 2024/2025
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa w Ćmińsku, ul. Świętokrzyska 61, 26-085 Miedziana
Góra
Prowadzący: Milena Baran, Wioleta Jaroć-Bujak
Rodzaj innowacji: Pedagogiczno – metodyczna
Zakres innowacji: Adresatami innowacji są dzieci z oddziału 6 latków: grupa 0A i 0B.
Działania innowacyjne realizowane będą w czasie zalecanym w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego. Przeprowadzone będą raz w tygodniu w piątek.
Inspiracją do wprowadzenia innowacji jest wyjście naprzeciw potrzebom poznawczym dzieci.
Dodatkowymi czynnikami tej innowacji są:
- poszerzenie oferty edukacyjnej,
- aktywność poznawcza dzieci na zajęciach,
- grono dzieci o dużym spektrum zainteresowań,
- przełamanie nieśmiałości u niektórych dzieci,
- możliwość zaprezentowania swoich umiejętności,
- wyjście naprzeciw oczekiwaniom rodziców dzieci.
Sposób realizacji innowacji pedagogicznej:
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w przedszkolu w grupach dla sześciolatków.
Dzieci w wieku przedszkolnym cechuje naturalna ciekawość otaczającego je świata,
występujących w nim zjawisk i rządzących nim zasad. Pragną badać otoczenie i doświadczać
nowych wrażeń. Innowacyjność pedagogiczno - metodyczna polegać będzie na
wprowadzeniu nowoczesnych metod: zabaw badawczych i twórczych w przedszkolu
z elementami eksperymentowania, odkrywania, obserwowania, doświadczania i przeżywania.

Nauczyciel w grupie przedszkolnej będzie pełnić  rolę moderatora i będzie kierował
aktywnością dziecięcą. Będzie tworzył sprzyjające warunki wspólnej i zgodnej zabawy oraz
warunki do nauki przez odkrywanie, doświadczanie oraz przeżywanie u wszystkich dzieci
o zróżnicowanych predyspozycjach fizycznych i intelektualnych.
Głównym celem innowacji jest:
Zachęcanie dzieci do aktywnego poznawania  świata i rozbudzanie u nich ciekawości
otaczającym światem przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania
trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk
przyrodniczych.
Cele ogólne:
-podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod
zabawowych twórczych i badawczych z elementami doświadczania, obserwowania,
eksperymentowania;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości,
aktywności i samodzielności;
- doskonalenie pracy nauczyciela, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej
innowacji.
Cele szczegółowe:
- zainteresowanie otaczającym światem;
- poszukiwanie wiedzy o świecie;
- odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie własnych emocji;
- rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań;
- poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć;
- stymulowanie rozwoju, kreatywności;
- sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania;
- kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej;
- umiejętne korzystanie z przyborów edukacyjnych;
- rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności.

______________________________________________

Eksperymenty

Za nami niezwykłe eksperymentalne piątki, które były pełne fascynujących doświadczeń i odkryć! W ramach naszej innowacji pedagogicznej postawiliśmy na rozwój poznawczy, ciekawość świata oraz zadawanie pytań. Każdy piątek był nową okazją, by zanurzyć się w magiczny świat nauki i eksperymentować z różnorodnymi zjawiskami. Wszystkie podejmowane działania pozwalały dzieciom na zdobywanie nowych umiejętności i rozwijały ich wyobraźnię, kreatywność i pasję do poznawania świata. Dzieci zadawały mnóstwo pytań. Radości z poznawania nowych niezwykłych zjawisk nie było końca! 

(zdjęcia)

______________________________________________________________

 

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.