Artykuł

Zabawa i Nauka z Metodą 6 Klocków
W Szkole Podstawowej w Ćmińsku realizowana jest innowacja metodyczna pt. „Zabawa
i Nauka z Metodą 6 Klocków”, opracowana przez Patrycję Nygę. Jest to innowacja
metodyczna, której celem jest wprowadzenie nowatorskich metod pracy wspierających
rozwój dzieci w wieku przedszkolnym.
Program skierowany jest do dzieci z grupy 0a (14 dzieci w wieku 6 lat) i będzie realizowany
przez trzy miesiące (marzec – maj 2025 roku).
Założenia innowacji
Innowacja opiera się na Metodzie 6 Klocków, czyli interaktywnym podejściu do nauki, które
wykorzystuje proste, kolorowe klocki LEGO® do wspierania wszechstronnego rozwoju
dzieci. Zabawy i ćwiczenia bazujące na tej metodzie pomagają rozwijać umiejętności
poznawcze, motoryczne, społeczne oraz emocjonalne.
Zajęcia prowadzone w ramach innowacji angażują dzieci w aktywne, twórcze działania, które
pobudzają ich wyobraźnię, uczą współpracy oraz wzmacniają poczucie własnej wartości.
Dzięki tej metodzie nauka staje się ciekawsza i bardziej efektywna.
Cele innowacji
Cel główny:
Rozwijanie umiejętności poznawczych, motorycznych oraz społeczno-emocjonalnych dzieci
poprzez zabawy edukacyjne z wykorzystaniem Metody 6 Klocków.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- Wspieranie koncentracji i uwagi,
- Usprawnianie motoryki małej,
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie,
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów,
- Pobudzanie kreatywności i wyobraźni,
- Usprawnianie logicznego myślenia,
- Rozwijanie kompetencji językowych,
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami.
Przewidywane efekty
Dzięki udziałowi w zajęciach dzieci:
✅ Poprawią koordynację wzrokowo-ruchową,
✅ Zwiększą zdolność koncentracji i uważności,
✅ Nauczą się lepiej współpracować w grupie,
✅ Rozwiną kreatywność i umiejętność logicznego myślenia,
✅ Wzmocnią kompetencje społeczne i emocjonalne,
✅ Zyskają większą pewność siebie i radość z nauki.
Metody pracy
- Metoda 6 Klocków,
- Zabawy i gry edukacyjne,
- Praca zespołowa,
- Rozmowy kierowane,
- Drama i odgrywanie ról.
Innowacja pedagogiczna "Zabawa i Nauka z Metodą 6 Klocków" to nowoczesne podejście do
edukacji przedszkolnej, które w sposób atrakcyjny i angażujący wspiera rozwój dzieci. Dzięki
zastosowaniu tej metody najmłodsi uczniowie zdobywają cenne umiejętności, które będą im
towarzyszyć zarówno w dalszej edukacji, jak i w codziennym życiu.
_________________________________________
Zabawa i Nauka z Metodą 6 Klocków w grupie 0a
W marcu, kwietniu i maju dzieci z grupy 0a brały udział w innowacyjnych zajęciach opartych
na metodzie 6 Klocków LEGO®. To wyjątkowy sposób nauki poprzez zabawę, który wspiera
rozwój koncentracji, współpracy, kreatywności oraz motoryki małej.
Podczas cotygodniowych spotkań dzieci budowały wieże, mosty, figury geometryczne, a
także tworzyły historie, rozwiązywały logiczne zadania i uczyły się rozpoznawać emocje.
Każde zajęcia były okazją do działania, myślenia i wspólnej zabawy.
Choć na początku niektóre dzieci czekały na gotowe instrukcje i miały trudności
z samodzielnym tworzeniem, z czasem coraz chętniej podejmowały własne decyzje
i prezentowały swoje pomysły. Zajęcia dostarczyły wielu radości i cennych doświadczeń.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z naszych zajęć!
________________________________

Temat innowacji:
Eksperymentalne piątki - przez małe doświadczenia do dużej wiedzy 2024/2025
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa w Ćmińsku, ul. Świętokrzyska 61, 26-085 Miedziana
Góra
Prowadzący: Milena Baran, Wioleta Jaroć-Bujak
Rodzaj innowacji: Pedagogiczno – metodyczna
Zakres innowacji: Adresatami innowacji są dzieci z oddziału 6 latków: grupa 0A i 0B.
Działania innowacyjne realizowane będą w czasie zalecanym w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego. Przeprowadzone będą raz w tygodniu w piątek.
Inspiracją do wprowadzenia innowacji jest wyjście naprzeciw potrzebom poznawczym dzieci.
Dodatkowymi czynnikami tej innowacji są:
- poszerzenie oferty edukacyjnej,
- aktywność poznawcza dzieci na zajęciach,
- grono dzieci o dużym spektrum zainteresowań,
- przełamanie nieśmiałości u niektórych dzieci,
- możliwość zaprezentowania swoich umiejętności,
- wyjście naprzeciw oczekiwaniom rodziców dzieci.
Sposób realizacji innowacji pedagogicznej:
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w przedszkolu w grupach dla sześciolatków.
Dzieci w wieku przedszkolnym cechuje naturalna ciekawość otaczającego je świata,
występujących w nim zjawisk i rządzących nim zasad. Pragną badać otoczenie i doświadczać
nowych wrażeń. Innowacyjność pedagogiczno - metodyczna polegać będzie na
wprowadzeniu nowoczesnych metod: zabaw badawczych i twórczych w przedszkolu
z elementami eksperymentowania, odkrywania, obserwowania, doświadczania i przeżywania.
Nauczyciel w grupie przedszkolnej będzie pełnić rolę moderatora i będzie kierował
aktywnością dziecięcą. Będzie tworzył sprzyjające warunki wspólnej i zgodnej zabawy oraz
warunki do nauki przez odkrywanie, doświadczanie oraz przeżywanie u wszystkich dzieci
o zróżnicowanych predyspozycjach fizycznych i intelektualnych.
Głównym celem innowacji jest:
Zachęcanie dzieci do aktywnego poznawania świata i rozbudzanie u nich ciekawości
otaczającym światem przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania
trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk
przyrodniczych.
Cele ogólne:
-podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod
zabawowych twórczych i badawczych z elementami doświadczania, obserwowania,
eksperymentowania;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości,
aktywności i samodzielności;
- doskonalenie pracy nauczyciela, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej
innowacji.
Cele szczegółowe:
- zainteresowanie otaczającym światem;
- poszukiwanie wiedzy o świecie;
- odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie własnych emocji;
- rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań;
- poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć;
- stymulowanie rozwoju, kreatywności;
- sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania;
- kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej;
- umiejętne korzystanie z przyborów edukacyjnych;
- rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności.
______________________________________________
Eksperymenty
Za nami niezwykłe eksperymentalne piątki, które były pełne fascynujących doświadczeń i odkryć! W ramach naszej innowacji pedagogicznej postawiliśmy na rozwój poznawczy, ciekawość świata oraz zadawanie pytań. Każdy piątek był nową okazją, by zanurzyć się w magiczny świat nauki i eksperymentować z różnorodnymi zjawiskami. Wszystkie podejmowane działania pozwalały dzieciom na zdobywanie nowych umiejętności i rozwijały ich wyobraźnię, kreatywność i pasję do poznawania świata. Dzieci zadawały mnóstwo pytań. Radości z poznawania nowych niezwykłych zjawisk nie było końca!
______________________________________________________________